REBRANDING KAO SPAS

Može li Meta(verzum) riješiti probleme Facebooka? Zuckerberg pred četiri velika izazova

Autor: Marina Šunjerga
event 05.11.2021.
Foto: Shutterstock

Na nedavno održanoj i s nestrpljenjem očekivanoj press konferenciji osnivač i CEO Facebooka Mark Zuckerberg objavio je da će se kompanija odsad zvati Meta. Ranije je već najavio da Facebook više neće biti društvena mreža već metaverzum, odnosno prostor virtualne stvarnosti.

Ipak na promjenu imena u „Meta” Zuckerberga nije potaknula tranzicija koja će se događati iduće desetljeće već brojni problemi i neugodnosti s kojima se Facebook morao suočiti, prvo zbog pada Facebooka, Instagrama i WhatsAppa u istom danu pa potom vrlo teškim optužbama zviždačice koja ga je praktički pred američkim Kongresom prozvala za poticanje govora mržnje sa svrhom većeg profita.

Pojasnimo što je metaverzum… Riječ je o virtualnom prostoru stvorenom konvergencijom poboljšane fizičke stvarnosti, proširene stvarnosti i interneta, a postoji u realnom vremenu te je izvan kontrole bilo kojeg pojedinca. Podloga je za sve što možemo zamisliti, odlazak na koncerte, trgovinu, muzeje, interakciju s drugim osobama… i to iz udobnosti naših domova.

Trebao bi to biti virtualni svijet u koji ćemo za početak ulaziti pomoću uređaja, a u kasnijoj fazi tjelesnih senzora, a u kojem se mogu igrati igrice, ići na koncerte ili u virtualni shopping, skupljati virtualne umjetnine i družiti se s avatarima svojih prijatelja ili poslovnih partnera…

Facebook društvena mreža trenutno ima oko 2,9 milijardi aktivnih korisnika mjesečno, WhatsApp oko dvije milijarde a Instagram oko 1,4 milijarde. U tom kontekstu ima jaku podlogu i bazu korisnika da zaista donese u svakodnevni život inovaciju koja će ga u bitnome i promijeniti. Entuzijastični Zuckerberg čak je ustvrdio da će Metaverzum biti nasljednik mobilnog interneta, međutim sustav će biti spreman tek za 15 godina, a do tada Facebook mora stvoriti osnovu za preživljavanje. A da je ona neizvjesna dovoljno ilustriraju dvije brojke; na dan pada sustava dionice Facebooka pale su gotovo sedam posto, a na dan objave promjene imena i pokretanja mega projekta narasle su skromnih 1,5 posto.

New York Times u osvrtu piše da se Zuckerberg obratio javnosti u maniri čovjeka bez briga te s vizijom, ali da je najavio „staru vijest”. Naime, već 10 tisuća ljudi radi na Metaverzumu, a kompanija je već najavila da će samo ovu godinu uložiti 10 milijardi dolara u projekt i zaposliti još deset tisuća ljudi u Europi na tom velikom projektu. Međutim, unatoč velikim najavama pitaju se hoće li Metaverzum proraditi.
NYT tako podsjeća da su najveće inovacije Facebooka u posljednjih deset godina osigurane preuzimanjem inovativnih aplikacija i start-up projekata i njihovih ideja te sumnjaju u sposobnost Facebooka da stvori digitalni svemir u kojem želimo provoditi vrijeme.

Zanimljivo je pak razmisliti i zašto Zuckerberg ovo radi..
Iako većina analitičara rebranding povezuje s nedavnim skandalima čini se malo pretjeranim najavljivati osmišljavanje digitalnog svijeta isključivo zato da bi se skrenula pažnja s problema.

Odgovor na motivaciju Zuckerberga vjerojatno leži u četiri izazova koji stoje pred Facebookom i njegovim održanjem u budućnosti.
Demografski problem jedan je od najvećih izazova mreže. Naime, korisnici Facebooka nisu mlade nove generacije, već ljudi koji su već u srednjim pa čak i poznijim godinama. Naime, mladi koriste TikTok ili Snapchat, a Facebook pa čak i Instagram su im dosadni i spori pa ubrzano pada interes za te dvije društvene mreže među dvadesetogodišnjacima i svim mlađim generacijama.

Veliki problem za Facebook je i činjenica da njegov uspjeh trenutno ovisi o Appleu and Googleu, a te dvije kompanije mijenjaju strategije sukladno svojim interesima. Primjerice izmjenama u politici provjere aplikacija koje je uveo Apple, Facebook je itekako pogođen jer teže prikuplja podatke o korisnicima, koji su podloga za oglašavanje od kojih kompanija živi. Ako dakle pametni mobiteli ostanu dominantan kanal korištenja Facebooka kompanija nikada neće moći samostalno kontrolirati okolnosti u kojima radi.

Treći izazov svakako je regulatorni rizik. Facebook je pod velikim pritiskom regulatora, koji mu prije svega ograničavaju nove akvizicije pa ima smisla da se usmjere na manje regulirano područje poput umjetne inteligencije ili virtualne stvarnosti.

Tek na četvrtom mjestu po težini izazova je reputacija kompanije, koja je uzdrmana skandalima u proteklim godinama. Nema Facebook samo problem s javnošću već mu je sve veći problem u kompaniju, koja je imala skandale i sa zaposlenicima privući talentirane mlade ljude, ali i zadržati najbolji kadar.

Sve te izazove neće preko noći riješiti Metaverzum, ali on predstavlja nadu. Zuckerberg želi biti zapamćen kao inovator koji je promijenio svijet, a ne kao zlikovac koji uz pomoć društvene mreže sije mržnju i uništava demokraciju u svijetu. Metaverzum je budućnost u koju i Zuckerberg može pobjeći od problematične i prljave Facebookove sadašnjosti.

Komentari

Zainteresirani ste za jedan od treninga?

Ispunite prijavu i javit ćemo Vam se u najkraćem mogućem roku!

Markoja d.o.o.
Sjedište:
Selska cesta 93
OIB: 10585552225

    Ispunite prijavu i javit ćemo Vam se u najkraćem mogućem roku!



    Sve vijesti

    Podržava